Títol original: Short Term 12
Any: 2013
Durada: 96 min.
País: EE.UU.
Director: Destin Cretton
Guió: Destin Cretton
Música: Joel P. West
Álbum de la banda sonora: https://itunes.apple.com/us/album/short-term-12/id667794390
Fotografia: Brett Pawlak
Repartiment: Brie Larson, John Gallagher Jr., Kaitlyn Dever, Stephanie Beatriz, Rami Malek, Alex Calloway, Melora Walters, Keith Stanfield, Silvia Curiel, Harold Cannon
Productora: Cinedigm / Animal Kingdom / Traction Mitjana
Gènere Drama | Drama social. Adolescència. Cinema independent USA
Web oficial: http://shortterm12.com/
Tràiler oficial: https://www.youtube.com/watch?v=2g0Z7oWMjfo
Sinopsi:
Grace (Brie Larson) és una jove de vint anys que treballa com a supervisora en Short Term 12, un centre d'acollida per adolescents en situació de vulnerabilitat. Li encanta la seva feina i ho dóna tot per a la cura dels nois. Però, a la vegada, pesa sobre ella un passat conflictiu que la plena d'angoixa. Arran de l'ingrés al centre d'una noia intel·ligent i inquieta, s'adona que no pot seguir eludint els problemes que arrossega des de la infància. (FILMAFFINITY)
Premis
2013: Festival de Locarno: Selecció oficial de llargmetratges a concurs
2013: Seminci de Valladolid: Secció oficial a concurs
2013: Premis Gotham: Millor actriu (Brie Larson)
2013: National Board of Review (NBR): Top 10 pel·lícules independents
2013: Independent Spirit Awards: Millor muntatge. 3 nominacions
2013: Satellite Awards: Nominada a millor cançó original
Divendres 28 vam anar a veure Las Vidas de Grace, comentada i analitzada al final, amb l'ajuda d'un Director.
La pel·lícula és un monogràfic dels centres d'acollida de menors en situació de vulnarivilitat, normalment a causa d'una situació familiar conflictiva. Tracta els problemes quotidians del centre des d'un personatge fràgil, i humà. Com el passat et marca i com solucionar els traumes i es pors es un tema insistent. També ens mostra les dificultats d'expresar-se i la por que l'acompanya d'explicar els problemes. En un cas, el Marcus (Lakeith Lee Stanfield) es desfuga per mitjà d'un rap que ha escrit dirigit a l'odi cap a la mare que el maltracta o el de la Jayden (Kaitlyn Dever), que s'explica per mitjà d'un conte infantil.
El personatge principal és la Grace (Brie Larson), la supervisora del centre. al principi se'ns presenta com una persona s'enfronta i aconsegueix controlar les situacions del centre, no de manera extraodinària ni heroica, sembla segura i amb experiència. Normalment, els cabells li tapen part de la seva cara, cosa que ens fa entendre que és una mica reservada. Poc a poc, anem veient que tota la seva vida s'ha condicionat amb els abusos que rebia el seu pare. Mai parla d'aquestes experiències ni s'obra com recomana als nois amb els quals tracta, s'ha dedicat al món de l'acullida i té un caràcter fort, acostuma a actuar a la defensiva. Alhora li agrada ser aprop de l'home que estima, Mason (John Gallagher Jr.), però no creu merèixe's el seu amor ni li agrada que la cuidin molt. Ha viscut sense prendremolts riscos amb el seu problema guardat al seu interior fins que apareix la Jayden i li fa recordar la seva situació. El problema s'accelera quan és avisada de l'alliberament de presó del seu pare. Aleshores, Grace es troba com en una presó i no sap com alliberar-se del record de la seva infància dura. Ella té una gran empatia amb les altres persones, i això l'ajudarà a emmirallar-se amb Jayden per curar-se per dins. Acabarà per valorar-se més ella mateixa. Aquest personatge mostra la part més humana de les persones. No som herois amb superpoders per curar la gent. Ella intentar cuidar tan com pot a les persones, però són elles qui s'acaben cuidant. El personatge ens mostra la fragilitat humana i com de vulnerables som les persones. És una caixa de sorpreses i duu un misteri que ens enganxarà. El seu misteri i secret que es guarda per ella l'afectarà amb el pas del desenvolupament de la pel·lícula, en funció del que passi al seu voltant. Personatges la limitaran i la faran sentir impotent i d'altres li obriran les ales.
L'argument principal és l'evolució del problema de la Grace. D'aquí, s'hi lliga la relació que mantenen amb el Mason i les activitats i petits arguments que sorgeixen diàriament al centre. La duresa de la pel·lícula es suavitza amb el to humorístic, que generalment aporta el personatge del Manson. Hi ha també escenes que provoquen certa tensió, com la de la Grace a la dutxa, que ens pot recordar a l'asfíxia o a les escenes on la mateixa va en bicicletes, plantejades d'una manera que sembla que l'hagin d'atropellar. El tema principal és els problemes d'infantesa i el maltracte infantil, que té un paper en cada trama que apareix al llargmetratge. Un recurs que s'ha utilitzat, i no és molt comú, és fer que la primera i la última escena tinguin una gran similitud. Aquesta eina ens dóna la sensació de bucle infinit. Que mai s'acabaran els problemes, la vida al centre és un no acabar. Només hi ha petites variacions que ens recorden que som vius. Hi ha molts plans generals i moviments de càmera horitzontals, que ens recorden a una panoràmica i a grans espais i amplitud. La càmera no acostuma a estar sobre un suport fixe, aquest és un mètode per incloure a l'espectador com a espectador més pròxim dels fets. Destaquem que les imatges es caracteritzaven per contenir en la seva majoria colors càlids, eren molt recurrents el beix, taronja, ocre, groc... Inconscientment, assimilem aquests colors amb la calidesa i la llar, l'acolliment i el tindre cura. La banda de sonora es íntimista. Amb veus corals, guitarra, piano i alguns efectes brillants i petits, amb un tempo es calmat. Hi ha cançons que evolucionen molt a poc a poc amb melodies que poc a poc es van determinant. Aquestes creen un espai íntim i tranquil. Hi ha una cançó de festa també, reconeixible pels espectadors i tradicional mexicana que no ha estat creada expressament per la banda sonora, Cielito lindo, de Quirino Mendoza Cortes.Els diàlegs són simples i clars, directes. Són els actes i els plans de les càmeres els que ens diuen coses. Les expressions i la música, sobretot, EL QUE NO ES DIU.
En conclusió, la trobo una verdadera obra mestre. Una pel·lícula sensible, presiosa en tots els sentits, però sobretot humana. Amb clars indicis del cinema independent, explica tot allò que sembla tan fàcil d'entendre però no ho és gens.
CAIXA FÒRUM:
Tres narravtives Participació:
El cicle Tres narratives proposa tres lectures diferents de la Col·lecció d'Art Contemporani "la Caixa" partint de tres conceptes fonamentals que esdevenen el fil conductor de la lectura de les obres. La primera exposició del cicle gira entorn la idea de "participació" i els artistes seleccionats conviden l'espectador a adquirir un paper actiu. Les obres d'Ana Laura Aláez, Olafur Eliasson, Susy Gómez, Douglas Gordon i Pierre Huyghe, entre d'altres, ens mostraran com podem reaccionar a estímuls per crear o modificar el sentit de l'obra i com la podem completar, ja sigui físicament o conceptualment.
La visita comentada a l'exposició està dirigida per un educador que, a partir del diàleg amb els participants, presenta les obres i el seu context, i estimula la capacitat d'observació.
L'obra de l'Ana Laura Aláez, artista anomenada, era d'unes sabates de dona, de plataforma i de diferents estils, i verticalment, una mena de cascs o perruques que representaven dones de diferents estils.
"Dones sobre sabates de plataforma".
Génesis - Sebastião Salgado
L'altre dia van anar al Caixafòrum de Barcelona, a veure una exposició de Sebastião Salgado, anomenada Génesis. Génesis, que és el resultat d'una èpica expedició de vuit anys per redescobrir muntanyes, deserts, oceans, animals i pobles que han eludit l'empremta de la societat moderna: la terra i la vida d'un planeta encara verge. El projecte Génesis, juntament amb l'Institut Terra, fundat per Lélia i Sebastião Salgado, es proposa mostrar la bellesa del nostre planeta, revertir el dany que se li ha causat i conservar per al futur. En els seus més de 30 viatges, realitzats a peu, en avioneta, en vaixells, canoes i fins i tot a bord de globus aerostàtics, amb una calor i un fred extrems i en condicions sovint perilloses, Salgado va crear una col·lecció d'imatges que ens mostren la naturalesa, els animals i els pobles indígenes amb una colpidora bellesa. Què descobrim en GÈNESI? Espècies animals i volcans de les Galápagos; els pingüins, lleons marins, corbs marins i balenes de l'Antàrtic i l'Atlàntic Sud; els caimans yacaré i els jaguars del Brasil; els lleons, lleopards i elefants africans; la tribu dels zo'é, aïllada en el més profund de la selva amazònica; la neolítica ètnia korowai de Papua Occidental; els nòmades ramaders dinka al Sudan; els transhumants nenets i els seus ramats de rens al Cercle Polar Àrtic; les comunitats selvàtiques dels mentawai a les illes a l'oest de Sumatra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario